Nyheder

Tilmeld dig til Skibhuscentrets nyhedsbrev og følg med hvornår vi åbner igen.

___________________________________________________________________________

Livgivende millionstøtte spreder glæde hos foreninger

Odense Kommune har udvalgt 24 projekter, som samlet set bliver støttet med knap 5,5 millioner kroner. På toppen af listen finder man Skibhuscentret, der nu kan komme videre med planerne om at få bygget et 54 kvadratmeter stort orangeri.

19 apr. 2020 kl. 10:00

Jonas Ancher Nyeng jany@fyens.dk

Et nyt orangeri, en skaterbane ved Agedrup Skole og nye bænkesæt til Odenses sportsfiskerklub.

Midt i en tid præget af nedlukning, bekymring og coronakrise får 24 lokale foreninger nu noget at glæde sig over, efter at man i Odense Kommune har fordelt knap 5,5 millioner kroner fra den såkaldte Bydelspulje til både små og store projekter rundt omkring i kommunen.

En styregruppe bestående af embedsfolk fra en række forskellige forvaltninger har gennemgået i alt 56 ansøgninger om støtte fra puljen og har udvalgt 24 forskellige projekter, der efterfølgende er blevet godkendt af politikerne i Økonomiudvalget.

Der er dog stor forskel på, hvor store beløb de enkelte foreninger kan se frem til at modtage fra kommunen.

Se tegningsforslag til orangeri

Den største bevilling er givet til foreningen bag Skibhuscentret, der fungerer som et mødested, der gør ældre borgere i stand til at bevare deres sociale liv, når de går på pension eller efterløn.

Foreningen har igennem flere år haft en drøm om at få bygget et stort orangeri, der kan fungere som en slags udestue, hvor man kan nyde sin kaffe med udsigt ud over haven eller deltage i en af de aktiviteter, som orangeriet også vil give mulighed for.

Og efter at have fået et nej i forbindelse med sidste års uddeling kan foreningen nu glæde sig over en bevilling på hele 600.000 kroner.

– Det er vi selvsagt utroligt glade for og stolte over, siger foreningens formand, Jens Arne Petersen, der peger på, at orangeriet bliver omkring 54 kvadratmeter stort.

Han understreger dog, at beslutningen om at bygge orangeriet skal endelig godkendes på en generalforsamling i foreningen. Foreningen skal nemlig også lægge 600.000 kroner i byggeriet, der altså samlet set kommer til at koste 1,2 millioner kroner.

– Vi har sat gang i papirarbejdet, så vi er klar til at gå i gang så hurtigt som muligt. Men jeg kunne ikke drømme om at sætte så stort et projekt i gang og bruge af foreningens penge, uden at det først er godkendt på generalforsamlingen, siger Jens Arne Petersen.

Sådan uddeles Bydelspuljen

Ansøgningerne til Bydelspuljen bliver vurderet af en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Borgmesterforvaltningen, By- og Kulturforvaltningen, Børn- og Ungeforvaltningen, Beskæftigelses- og Socialforvaltningen og Ældre- og Handicapforvaltningen.

Arbejdsgruppen laver en indstilling til, hvem der skal have støtte. Det er dog rådmændene i Økonomiudvalget, der beslutter, om de vil følge indstillingen.

Formålet med Bydelspuljen er, at fremme udviklingen og styrke identiteten i lokalområderne i Odense.

Det er kun foreninger, organisationer eller grupper af borgere med bopæl i Odense Kommune, der kan søge om støtte fra puljen. Enkeltpersoner og virksomheder kan ikke søge om støtte

___________________________________________________________________________

Velkommen til Smilepausen 
– her smitter kun smilet 

HUSK du kan se et nyt afsnit hver dag kl. 10 – fra mandag den 30. marts – torsdag den 2. april, klik nederst på “SMILE PAUSEN”

Derfor har vi taget fat i nogle af vores venner fra teater- og revyverdenen,
og skabt denne lille kabaret, som vi håber vil bringe smilet tilbage hos jer.

Vi har lavet 4 show á ca. 30 min som kan ses på denne side og på Youtube.

Rigtig god fornøjelse 
Med kærlig hilsen
Liselotte Krogager og Søren Windell

Klik her og se Smilepausen

___________________________________________________________________________

Generalforsamlingen er udsat indtil videre.

Skibhuscentret afholder
ordinær generalforsamling

onsdag den 18. marts 2020 kl. 13.30
Cvr. 33382138­


___________________________________________________________________________

Dagsorden:

Punkt 1.   Valg af dirigent.
Punkt 1a. Valg af stemmeudvalg
Punkt 2.   Bestyrelsens beretning.
Punkt 2a. Aktivitetsudvalget beretning.
Punkt 3.   Regnskaber.
Punkt 4.   Indkomne forslag.
Punkt 5.   Fastsættelse af kontingent.
Punkt 6.   Valg af kasserer
                   Afgående Ole Rugaard Madsen modtager genvalg.
Punkt 6a. Valg af 3 bestyrelsesmedlemmer.
                    Afgående Annie Lethan, modtager ikke genvalg.
                   Afgående Ingelise Jørgensen, modtager ikke genvalg.
                   Afgående efter 1 år Vibeke Nielsen, modtager ikke genvalg.
Punkt 6b. Valg af 2 suppleanter.
Punkt 7.   Valg af 1 revisor.
                  Afgående Ib Kristensen, modtager genvalg.
Punkt 7a. Valg af 1 revisorsuppleant.
Punkt 8.   Valg af 3 medlemmer til aktivitetsudvalget.
                    Afgående Jette Skov modtager genvalg.
                    Afgående Bodil Kirstine Petersen modtager genvalg.
                   Afgående efter 1 år Birthe Christensen, modtager ikke genvalg.
Punkt 8a. Valg af 1 suppleant til aktivitetsudvalget.
Punkt 9.   Eventuelt.

Ifølge vedtægt skal forslag til nyvalg af kasserer være skriftlig.

Gyldigt medlemskort forevises ved indgangen.

Indkomne forslag, skal være bestyrelsen i hænde,
senest den 11. marts 2020 kl. 1200

Med venlig hilsen
Bestyrelsen.

___________________________________________________________________________

Intervalgang

I samarbejde med Odense Kommune, Center for Sundhed og Forebyggelse,

Diabetesforenin og Skibhuscentret

Mød op på Skibhuscentret hver
Tirsdag kl. 16.00
Torsdag kl. 10.00

Læs mere her